Den Dam tussen Park en Ring

Al het nieuws uit wijk Dam 2060

De scholen van Antwerpen Noord: Sint-Maria: ‘Zo’n grote tuin als speelplaats is een ongelooflijke luxe’

De zoektocht naar een leuke school woedt opnieuw volop. Vanaf 14 februari mogen nieuwe peutertjes aangemeld worden via het centraal aanmeldingssysteem. Welke scholen zijn er in Antwerpen Noord? We stellen ze aan je voor door de ogen van ouders.

Aflevering 7:

Marieke over Sint-Maria

Marieke maakte jaren geleden heel bewust de keuze voor een buurtschool, toen zo’n keuze voor Vlaamse middenklassegezinnen nog geen evidentie was. Om meer ouders te overtuigen en van de concentratiescholen in Antwerpen Noord en Oud-Borgerhout opnieuw echte buurtscholen te maken, richtte ze de vereniging School in Zicht op. Vandaag vertelt ze vol vuur over ‘haar’ school, Sint-Maria. Dochters Hannah, Martha en Roos zitten respectievelijk in het vijfde leerjaar en de derde en tweede kleuterklas. Zoon Kamiel zit in het derde leerjaar.

IMG_8254

Marieke met man Karl en haar dochters en zoon Kamiel, Hannah, Martha en Roos.

Waarom heb je voor Sint-Maria gekozen?
Toen we in 2007 een school zochten, bleken heel wat ouders te kiezen voor scholen buiten de buurt. Op één school na waren toen alle scholen in Antwerpen Noord en Oud-Borgerhout echte concentratiescholen. Maar omdat ik zelf als kind op een erg gekleurde school heb gezeten (op Meulenberg, het ‘Borgerhout van Limburg’) wist ik dat ook concentratiescholen zeer goede scholen kunnen zijn. Dus kozen we bewust voor een school in de buurt. We bezochten verschillende scholen en kozen uiteindelijk voor Sint-Maria omwille van het gedreven schoolteam en de grote diversiteit – ondanks de toen wat triestige en krappe infrastructuur. Er waren leerlingen van een veertigtal nationaliteiten. Op dat moment ontbraken alleen de autochtone, kansrijke gezinnen uit de buurt nog in de school. We kozen samen met enkele andere gezinnen voor Sint-Maria, en dat was meteen de aanloop voor School in Zicht (de organisatie die van concentratiescholen opnieuw buurtscholen wil maken en waarvan Marieke jarenlang de drijvende kracht was, red). Intussen is de kleuterschool al behoorlijk gemengd: allochtoon en autochtoon, kansarm en kansrijk. Het Sint-Marialied zegt het helemaal: ‘Wij van Sint-Maria, wit, geel, bruin of rood. Vrienden voor het leven, we worden samen groot. We leren samen spelen, rekenen, studeren – iets waar grote mensen nog wat van kunnen leren…’
schoolfeest (17)

Een tuin als speelplaats, inclusief appelbomen. Sfeerbeeld van het schoolfeest vorig jaar.

 Wat vind je het grootste pluspunt aan de school?
‘De gedreven directeur en zijn topteam zijn uiteraard cruciaal. Je zoekt als ouder toch vooral een goede school, waar je kind uitgedaagd wordt en bijleert, en ook als persoon kan groeien. Dat vinden vlak om de hoek, is super natuurlijk. Ook de diversiteit op school is een pluspunt: niemand is echt de norm of uitzondering. En daarnaast kregen we in 2012 een ongelooflijk cadeau: de school verhuisde toen van een te klein gebouw met weinig speelruimte in de Lovelingstraat naar het ruime, oude klooster in de Lange Kongostraat, met een kloostertuin van 5000m² als speelplaats. Zodra het weer het toelaat, eten de kinderen buiten in de tuin, en er is ruimte om te spelen en zich te verstoppen en kampen te bouwen in het groen. In de herfst maken de kinderen appelmoes en appelsap van de appeltjes uit de tuin.
‘Verder zet je de kinderen ’s morgens zelf af aan de rij, dus je ziet elke dag de leerkracht. En de directeur staat elke morgen aan de schoolpoort iedereen welkom te heten – hij kent dus alle kinderen én ouders. Dat helpt ook erg om – ondanks het feit dat de school intussen al 340 leerlingen telt – een familiale sfeer te behouden. En de school heeft heel wat ervaring met het ondersteunen van leerlingen die een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken, maar heeft – ook in de nascholing die leerkrachten volgen – ook oog voor kinderen die vooral extra uitdaging nodig hebben.’
‘Ook de weekbrieven in de kleuterschool zijn heel fijn: elke maandag krijgen de kinderen een brief mee waarop staat rond welk thema ze zullen werken die week, welke activiteiten en uitstappen gepland zijn, welke doelen ze daarmee willen bereiken, wie er jarig is, welk materiaal je mag meegeven naar school, enz. Zeker voor de instappertjes die zelf nog niet altijd zoveel (kunnen) vertellen helpt dat om een zicht te krijgen op wat ze allemaal doen op school.’
schoolfeest (47)

De kinderen eten in de gerestaureerde kapel.

 Zijn er ook minpunten?
‘Het is maar de vraag of het een minpunt is, maar van buiten en in de tuin spelen worden de kinderen vuil. Héél vuil soms!’
‘Verder zouden wat meer activiteiten tijdens de naschoolse opvang welkom zijn. Maar daar wordt aan gewerkt.’
‘De school was vroeger een klooster met kapel, en het is een geklasseerd gebouw. Dat maakt de school heel charmant en gezellig, maar niet altijd even praktisch. Zo eet de lagere school in de (overigens prachtig gerestaureerde) kapel, waar de akoestiek geen gezellige babbels tijdens het eten toelaat. Het dwingt de school tot creatieve oplossingen: zo worden nu boeken verzameld voor een refterbibliotheek…
IMG_3600

Hoe gaat de school om met diversiteit?
‘De leerlingen met Marokkaanse en autochtone roots vormen vandaag de grootste groepen, maar daarnaast telt elke klas ook kinderen van zeer diverse afkomst. Wij zijn niet gelovig, en onze kinderen zijn niet gedoopt. Maar dat ze op een katholieke school zitten, zijn we gaan ervaren als een groot voordeel, vooral sinds de oudsten in de lagere school zitten. De kinderen worden niet opgesplitst volgens religie, maar krijgen allemaal samen godsdienst, en leren zo dus ook omgaan met verschillende religies. Ze weten allemaal waarom het offerfeest gevierd wordt, en waar Kerstmis voor staat.’

Is er een ouderraad?
‘Er is een oudergroep, een moedergroep, en er zijn koffieochtenden. De oudergroep vergadert ’s avonds, de moedergroep overdag. Er is altijd iemand van de oudergroep aanwezig op de moedergroep, zodat er teruggekoppeld kan worden. De oudergroep organiseert activiteiten, zoals de jaarlijkse rommelmarkt op het kerkplein in de Kerkstraat, op de eerste zondag van oktober. Op woensdagochtend zijn alle ouders welkom voor een kop koffie en een gezellige babbel.
‘Er is trouwens ook een leerlingenraad, voor leerlingen vanaf het vierde leerjaar. Die organiseert activiteiten, en de leerlingen mogen er elementen op tafel leggen die ze graag anders willen zien’

IMG_1908

Welke aanpak hanteert men in de lagere school?
‘Differentiëren is een must in een zo diverse school, met zoveel verschillende achtergronden, waaronder anderstalige nieuwkomers, met (over alle nationaliteiten heen) kinderen die een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken als kinderen met voorsprong die uitgedaagd willen blijven. De school doet er alles aan om iedereen zoveel mogelijk een traject op maat aan te bieden.’
‘In de lagere school krijgen de kinderen huiswerk op vaste dagen: in de onderbouw (1e-3e leerjaar) op maandag en donderdag (te maken tegen de volgende donderdag of maandag), in de bovenbouw enkel op maandag (tegen de volgende maandag).’
‘In de namiddag wordt er meestal in hoeken gewerkt, of aan contractwerk: elk kind heeft dan zijn/haar bundeltje, dat op maat wordt samengesteld. Remediëren of verbreden gebeurt ook via gezelschapsspelletjes, en op speelse manier.’

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Waarom zouden ouders voor Sint-Maria moeten kiezen?
‘Omdat de school een team heeft met een hart voor de school. Een voorbeeldje: door een hagelstorm bleken de kleuterklassen onder water gelopen. Nog geen anderhalf uur nadat een leerkracht dat ontdekte, stond het vollédige team water te scheppen en schoon te maken – sommigen zelfs met partner en kinderen. En dat terwijl sommigen van Oost-Vlaanderen of de Kempen moesten komen, en op een zondagmiddag!’
‘Tijdens de vakantie vragen mijn kinderen elke dag hoeveel dagen het nog is voor de school terug begint. Ze zingen zelfs het schoollied ‘Wij van Sint-Maria’. Dan weet je dat ze er graag zijn. Bovendien is onze buurt door de school ook écht hun buurt geworden. Als we rondfietsen, komen we altijd wel klasgenootjes tegen. En ten slotte: die prachtige tuin als speelplaats is natuurlijk een ongelooflijke luxe.’
Praktisch
Vrije katholieke school Sint-Maria
Lange Kongostraat 21
2060 Antwerpen
03 235 66 43
sint-maria@cksa.be
www.st-maria-antwerpen.

– Kleuterklassen ingedeeld per geboortejaar + 1 mengklas (1ste en 2de kleuterklas)
– Grootte: 6 kleuterklassen (bij gebrek aan lokalen is er maar één instapklas, vanaf de 1ste kleuterklas zijn er twee klassen per geboortejaar)
– Voor- en naschoolse opvang: opvang samen met De Vuurtoren vanaf 7u30 / tot 18u (op woensdag tot 17u)

– Dutje voor de jongste kleuters? Geen collectief dutje, maar kinderen die echt moe zijn, kunnen even rusten op een bedje indien nodig.

School bezoeken?

10/2, 13/2 en 20/2 (rondleidingen om 9u-10u30 en 13u30).

Lees ook de andere afleveringen:

Sofie over Elisabeth

Anneleen over ‘t Spoor

Griet over Het Groene Eilandje

Liesbeth over De Evenaar

Ingrid over Omnimundo

Guy over De Vuurtoren

Karlien over De Vlinders

Advertenties

7 reacties op “De scholen van Antwerpen Noord: Sint-Maria: ‘Zo’n grote tuin als speelplaats is een ongelooflijke luxe’

  1. Pingback: De scholen van Antwerpen Noord: De Evenaar: ‘Onze zonen en wijzelf hebben dankzij De Evenaar een stevig netwerk opgebouwd’ | 2060 Den Dam en De Slachthuiswijk

  2. Pingback: De scholen van Antwerpen Noord: De Vlinders ‘Het oude zwembad is omgebouwd tot groene binnenspeelplaats’ | 2060 Den Dam en De Slachthuiswijk

  3. Pingback: De scholen van Antwerpen Noord: Elisabeth: ‘Mijn zoon is helemaal opengebloeid door de knusse, gemoedelijke sfeer’ | 2060 Den Dam en De Slachthuiswijk

  4. Pingback: De scholen van Antwerpen Noord: De Vuurtoren: ‘Dit is een grote school, maar toch kennen de leerkrachten alle kinderen’ | 2060 Den Dam en De Slachthuiswijk

  5. Pingback: De scholen van Antwerpen Noord: Omnimundo: ‘Van racisme of discriminatie is hier geen sprake’ | 2060 Den Dam en De Slachthuiswijk

  6. Pingback: De scholen van Antwerpen Noord: Het Groene Eilandje ‘Mijn kinderen krijgen een rapport zonder cijfers’ | 2060 Den Dam en De Slachthuiswijk

  7. Pingback: De scholen van Antwerpen Noord: ’t Spoor ‘Een kleine school waar een familiale sfeer heerst’ | 2060 Den Dam en De Slachthuiswijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 2 februari 2016 door in Den Dam Tamtam en getagd als , , , .
%d bloggers liken dit: